Overgewicht

Een kinesiologisch protocol gebaseerd op  "De Gabriel methode” van Jon Gabriel en "We zijn ons brein” van Dick Swaab. Volgens Dick Swaab heeft in het westen 60% van de volwassenen overgewicht en 30% vetzucht, dat komt neer op 1,3 miljard mensen met gewichtsproblemen.

De Gabriel methode gaat over voedselschaarste en temperatuur programma van het lichaam, het zgn. VET programma. Dit VET programma is een genetische erfenis wat ons lichaam helpt om ten tijde van overleving een buffer (VET) te hebben, zodat het in onveilige/ bedreigende situaties of ten tijde van voedselschaarste of extreme koude kan overleven. Je zou het kunnen vergelijken met een soort knop die je aanzet om VET op te slaan ten tijde van voedselschaarste. In de huidige tijd is er in Europa nauwelijks sprake van voedselschaarste, maar het VET programma gaat ook aan bij een emotioneel of mentaal gevoel van schaarste of gebrek. 

Diëten die niet werken
Met een beetje pech activeren we de VET programma’s door een dieet te volgen. Het ontzeggen waar je trek in hebt, behoefte aan hebt geeft stresssignalen van "honger” aan je brein, waardoor de logische beslissing volgt in de "spaarstand” te gaan staan. Zo worden de VET programma’s aangezet. Hier wordt je "dikker" van. Diëten leveren wel tijdelijk gewichtsverlies op. Maar op het moment dat het dieet losgelaten wordt gaat het lichaam hamsteren, gereed voor de volgende hongerfase. Dat zorgt voor het welbekende "jojo” effect. Lijnen zorgt er uiteindelijk voor dat je lichaam dik wilt zijn.

Echte voeding  
Meer ECHTE voeding eten helpt wel, met echte voedingsstoffen. Vers fruit, rauwe noten en zaden, groenten, sla (liefst allemaal biologisch), biologisch vlees. Door deze toe te voegen komt er een verschuiving, als vanzelf. De bedoeling is de wens naar echt eten toe te laten nemen, vanuit een verlangen en niet vanuit een regiem. Door slecht te eten of ongebalanceerd te eten door: te veel suikers, te geraffineerd, te dood, te bewerkt, komt het lichaam in de veronderstelling dat het in hongersnood zit en zet het de VET programma’s aan.

Commitment en motivatie
Het aangaan van begeleiding met dit protocol vereist wel een commitment. Vanuit eerlijkheid kijken naar jezelf en voor jezelf helder krijgen wanneer je in de "hongerstaat" komt, zowel fysiek, mentaal als emotioneel. Dat doe ik hier in de praktijk op een zo luchtig mogelijke wijze, soms met een kaartsysteem en soms door vragen te stellen, afhankelijk van de persoon. Reken op minimaal 3-5 sessies. Gaat het eerder goed, dan is dat natuurlijk helemaal geweldig en stoppen we eerder.
Testen op fysieke vlak
Daarnaast kan ik testen of er tekorten zijn, op vitamine of mineralen gebied. Ook kunnen we met spiertesten uitzoeken of er goed en gezond gegeten wordt en of de voeding goed bij de persoon past. Misschien is er ook nog sprake van allergieën, waardoor het lichaam de VET programma's aanzet.
Testen van reflexpunten van organen op uit zoeken waar "stress" zit (fysiek of anders). Testen van de vertering van eiwitten, vetten en koolhydraten is zinvol. Daarnaast is het uitzoeken of er sprake is van leptineresistentie of insulineresistentie van groot belang. (dat kan met het protocol gewichtsverlies). 
Testen en correctie op emotioneel, mentaal vlak
Soms ontstaat er een verkeerde onbewuste overtuiging in relatie tot de VETopslag. Een zogenaamd "ik heb het nodig" programma. Dit soort ondermijnende overtuigingen zijn heel goed aan te pakken met LEAP
Voorbeelden van een verkeerd programma zijn: "Ik heb het nodig om mijn VET programma aan te zetten" of "ik heb het nodig om dik te zijn" of "dik zijn is veilig". Allemaal stellingen waarvoor men bewust NIET zou kiezen. Het onbewuste kiest er soms wel voor en zeker als het gelooft dat dit op dat moment de beste aanpak is om te overleven (fysiek, emotioneel of mentaal).

 

 

Contact

Freedom of Choice
Hengelstraat 37
5126 EA Gilze


Telefoon: 0161-451707
Bereikbaar: dinsdag t/m vrijdag
van 18.30 tot 19.00 u.


» Contact